Arthritis

Artritis, eklemlerde iltihaplanmaya neden olur ve kedilerde oldukça yaygın görülen bir durumdur. Genellikle sahibinin gözünden kaçar ve kedinin yavaşlaması yaşlılıkla ilişkilendirilir ki oldukça ağrılı bir durumdur.

Neler Artritis Yapar ?

Eklemlerdeki yaralanmalar ve kemiklerdeki kırıklardan dolayı meydana gelse de bir çok nedeni vardır. Bu nedenler travma, infeksiyon, aşınma ve yıpranmadır.

Özellikle yaşlı hayvanlarda görülen bu duruma osteoartritis ve dejeneretif eklem hastalıkları neden olmaktadır. Osteoartritis’e  eklemde tekrarlayan aşınma ve yıpranmalar ya da eklem kayması gibi öncelikli bir yaralanma, kemik kırıkları ya da tendon yaralanmaları neden olur. Genç hayvanlarda da eğer geçmişlerinde buna benzer bir yaralanma varsa görülebilir.

10 yaşın üzerindeki kedilerin %80’inde röntgen ile belirlenebilecek şekilde bir artritis varlığı saptanabilir. Artritis gibi kronik problemlerin tedavisi için kedinizi düzenli olarak kontrol ettirin, çünkü bu onun yaşam kalitesini arttıracak ve büyük bir fark yaratacaktır geri kalan yaşamında.

Belirtileri Nelerdir ?

Kediler artritis belirtilerini çok iyi saklarlar, köpekler gibi değillerdir. Sahiplerini zıplamayı keserek ya da topallayarak uyarmazlar. Bununla birlikte, bulgular genellikle uzun süre devam eder ve eklem daha da kötüleştikçe zamanla daha da kötüleşir. Dirsek, omuzlar, kalçalar ve omurga etkilenecek en yaygın bölgelerdir ve bir veya daha fazla kez etkilenebilir.

Kedilerdeki Esas Belirtiler

• Sertlik, azalmış hareket ve topallık, sık sık atlamak veya tırmanmak için isteksizlik olarak görüntülenir
  • Özellikle arka ve kuyruk ortasında yalanma zorluğu
  • Kediniz bazı davranış değişiklikleri gösterebilir.
  • Somurtkanlık, azalmış katılım ve insanlara olan sabrın azalması ve huzursuzluk, eklemlerdeki artritisin sonucu olabilir
  • Kum kabını kullanmama eğer kap kedinizin rahatlıkla çıkamayacağı kadar yüksek ya da yüksekteyse
  • Oyun oynamaya ilgisizlik
  • Hareket ederken daha iyi olan ama dinlenmeden hemen sonra artan eklemlerde katılık
  • Şişmiş, genişlemiş ve ağrılı eklemler
  • Burkulma gibi eklem travmasına yatkınlık
  • Nemli ve soğuk havalarda kötüleşen belirtiler.

Nasıl Teşhis Edilir ?

Eğer kediniz belirtilerin bazılarını ya da tamamını gösteriyorsa Veteriner Hakiminiz artritisi tanımlamak için bazı testler yapacaktır. Doktorunuz eklemi katılık, ağrı, hareketin derecesi ve azlığı yönünden kontrol edecektir.

Röntgen çekilmeli kemiklerdeki değişiklikler ve hastalığın gelişiminin gözlemlenmesi için. Bazen kan testi ya da eklem sıvısının incelenmesi, sorunun kaynağının bir infeksiyon mu ya da bağışıklık sistemi ile alakalı bir durum mu olduğunu anlamamızı sağlayacaktır.

Nasıl Tedavi Edilir ?

Tedaviyi şunlar oluşturmaktadır;

Tıbbi Yaklaşım

Tedavilerin çoğu uzun dönemli yangı önleyici ilaçları içerir. Bu ilaçlar ağrıda azalma ve harekette artışı sağlarlar. Fakat bazı yan etkileri mevcuttur. Bu yan etkiler üzerinde de durulmalıdır fakat artritis ciddi ağrı yapabilen bir hastalıktır, tedavinin nasıl olacağı ile ilgili olarak hekiminizin talimatlarına mutlaka uymalısınız.