Feline Coronavirus veya FCoV nedir

Kedilerin dışkısından bulaşan yaygın ve bulaşıcı bir virüstür. Daha çok çok kedili hanelerde bulunur ve diğer hayvanları veya insanları etkilemez.

Bir kedi FCoV'a nasıl yakalanır ?

Kediler, diğer kedilerin tuvalet yaptığı, çöp tepsileri veya toprakla temas yoluyla, virüsün yanlışlıkla yutulmasıyla hastalığa yakalanır. Çöp tepsisinde dışkıya maruz kalmak en yaygın bulaşma yoludur. Kedilerin yüzde kırk ya da daha fazlası, hayatlarında bir süre virüs bulaşmış olacak ve çoğu sahipler bunun farkında olmayacaktır. Virüsle karşılaşan neredeyse her kedi enfekte olacak ve çoğu sağlıklı kalacaktır ve çoğunluğu virüsün kendisini temizleyecektir.

FCoV'un nedenleri nelerdir?

Bazı kediler birkaç gün ishali olsa da, çoğu kedinin FCoV ile enfekte olduğuna dair hiçbir belirti görülmez. Bu kediler virüsü birkaç aylığına dışkıda dökmeye ve sağlıklı kalmaya eğilimlidirler. Kedilerin çok küçük bir yüzdesinde, virüs mutasyona uğrar ve feline enfeksiyöz peritonit (FIP) olarak adlandırılan ölümcül bir hastalığa neden olur. Bunun çok kedili ortamlarda ortaya çıkma olasılığı daha yüksektir ve FCoV'un gelişmesi ilk enfeksiyondan haftalar, aylar veya yıllar sonra sürebilir.

Bir kedi FCoV'u elimine eder ve FIP geliştirmezse, o zaman bağışık mıdır?

Ne yazık ki, bir kedi tekrar herhangi bir zamanda FCoV ile enfekte olabilir ve buda mutasyona uğrayarak FIP'e neden olabilir.

FCoV neden bazı kedilerde değişiyor?

Bazı kedilerde virüsün neden FIP'e neden dönüştüğü tam olarak bilinmemektedir, ancak bazı faktörlerin olasılığını arttırdığı görülmektedir:

• Stres, örneğin eve dönüş, evde yeni evcil hayvanlar, evde çok fazla evcil hayvan, yatılı bir kedi
  • Yaş - genç ve yaşlı kediler daha hassastır
  • Zayıf bir bağışıklık sistemi veya eşzamanlı hastalık
  • Genetik faktörler

Bazı FCoV suşlarının diğerlerine göre daha kolay değiştiği ve bu karmaşık virüs hakkında daha fazla bilgi edinmeye çalışılmaktadır.

FIP nedir?

FIP, mutasyona uğramış FCoV enfeksiyonundan kaynaklanan nadir, ölümcül, viral bir hastalıktır. Hastalık en sık altı haftadan iki yaşına kadar olan genç kedilerde görülür. Diğer kedigillerle yaşayan kedilerin de hastalığa yakalanma olasılığı daha yüksektir.

FIP'in belirtileri nelerdir?

FIP'in özel belirtileri yoktur ve bunlar değişiklik gösterebilir. FIP'li tüm kediler iyi değildir ve çoğu ateşlidir, uyuşuk görünür ve yiyeceklerinden uzaklaşır. İki tip hastalık vardır, ancak ikisi arasında bir geçit olabilir:

• Islak FIP - Sıvı karın içinde birikir ve şişmiş gibi görünmesine neden olur. Bu, göğüste de solunum zorluğuna neden olabilir.
  • Kuru FIP - Minimal sıvı oluşur, ancak kediler kötü bir iştah ve / veya yüksek sıcaklık ile donuk görünebilir. Kilo verebilir, görme, davranış veya sinir sistemi ile ilgili problemleri olabilir ve sarılık gelişebilir.

FIP nasıl teşhis edilir?

FIP'nin teşhis edilmesi kolay değildir. FIP'i her zaman teyit edecek ya da engelleyecek hasta kediler üzerinde yapılabilecek tek bir test yoktur. Hastalığın geşmişinin, fiziksel bulguların, kan testlerinin ve göğsün veya karın bölgesinin sıvısının test edilmesinin bir göstergesi, bir belirti verebilir, ancak FIP'i teşhis etmenin tek kesin yolu, alınan biyopsilerdir. Ne yazık ki, hastalık genellikle sadece otopside teyit edilir. FCoV ile bir kedinin FIP geliştirip geliştirmeyeceğini tahmin etmek için herhangi bir test bulunmamaktadır. Bir kan testi, FCoV'a karşı antikorları tespit edebilir, ancak bu yüksek bir antikor seviyesi olarak sadece kedinin bir noktaya kadar virüse maruz kaldığı anlamına gelir, yanıltıcı olabilir. Kedinin FCoV'u atıp atmadığını göstermez - yani kedinin diğer kediler için bir risk teşkil edip etmediğini veya kedinin FIP geliştirmek için devam edip etmeyeceğini belirtmez. Bazı durumlarda, FIP geliştiren kedilerin aslında hiç antikorları yoktur. Özel fekal testler, kedinin FCoV'yi döküp dökmediğini gösterebilir, ancak yine bu bir kedinin FIP geliştirip geliştirmeyeceğini ve negatif bir sonucun FCoV enfeksiyonunu göz ardı edemeyeceğini göstermez.

FIP için herhangi bir tedavi var mı?

FIP için tedavi yoktur. Semptomları hafifletmek için tedavi verilebilir ancak ne yazık ki en çok etkilenen kediler ötanazize edilmelidir.

FIP önlenebilir mi?

Ne yazık ki, FCoV enfeksiyonuna veya FIP'ye karşı korunmak için dünyada herhangi bir aşı bulunmamaktadır. Bir kedi FCoV ile enfekte olduğunda FIP gelişip gelişmeyeceğini bilmenin bir yolu yoktur.

FCoV ile enfekte her 10 kediden birinden daha azı FIP geliştirecektir. Bununla birlikte, kedinizin FCoV'a maruz kaldığından şüpheleniyorsanız, stresi en aza indirgemek FIP gelişiminin riskini azaltmaya yardımcı olabilir.Bunu yapmak için, aşırı kalabalıktan, yeni bir evcil hayvan getirmekten veya kedinizi başka bir kediyle temastan kaçının. Mümkünse birlikte, örneğin, endişe verici, aşılama ve kısırlaştırma gibi birçok stresli olaydan kaçının. Ayrıca, dışkıları, kediniz yaptıktan  sonra mümkün olan en kısa sürede uzaklaştırın, kedinizin yiyecek kasetlerini çöp tepsisinden uzak tutun ve çöp tepsisini haftada en az iki kez dezenfekte edin.

Virüs ortamda ne kadar süre hayatta kalır?

Açık havada, virüs genellikle sadece saatlerce veya günlerde hayatta kalabilir. İçeride, kurumuş kedi kumu içinde, yedi haftaya kadar hayatta kalabilir. Çoğu dezenfektan tarafından öldürülür ancak kediler için güvenli olan bir dezenfektan kullandığınızdan emin olun çünkü bazı ev ürünleri kediler için zehirlidir.

Zaten bir kedim var ve bir tane daha almayı düşünüyorum, ama yeni kedi eve FECoV getirebilir diye endişeleniyorum.

Yeni bir kedi aldığında, her zaman FCoV ile enfekte olma şansı vardır - kedilerin yaklaşık yüzde 40'ı hayatlarında bir süre enfekte olabilir. Yine de unutmayın ki, evdeki kedinizde virus ile enfekte olmuş olabilir. Enfekte kedilerin sağlıklı görünmeleri de yaygın olarak görülebilse de kediler ileriki bir zamanda da enfekte olabilir. İki yaşın üzerindeki kedilerin FIP geliştirmesi daha az olasıdır.Yerleşik bir kedinin yeni bir kedinin tanıtılmasından sonra FIP geliştirmesi nadirdir.Aslında, eğer FIP gelişirse, etkilenen kedinin yeni kedi olması belki de bir çevre değişikliğini takip eden stres nedeniyle daha muhtemeldir. Açıkçası bu, FCoV halihazırda evdeki kedide veye yeni kedide mevcutsa olabilir. Yeni kediyi eve dikkatlice adapte etmek stresi minimize etmek ve evdeki uyumu sağlama açısından daima önemlidir

Kedilerimden biri FIP ile teşhis edildi, onları diğer kedilerimden izole etmeli miyim?

Hayır, diğer kedilerinizi FCoV enfeksiyonundan korumak açısından değil. Diğer kedigillerinizin zaten FCoV ile enfekte olması muhtemeldir, ancak FIP geliştirme riski yoktur. Stresi minimuma indirmek ve iyi tuvalet hijyeni sağlamak faydalı olabilir. Ancak, FIP'li kedinizle ilgili olarak, veterinerinizle kendi başınıza bir zaman geçirmenin faydalı olup olmayacağı hakkında konuşun.

Kedilerimden biri FIP ile teşhis edildi, onları diğer kedilerimden izole etmelimiyim?

Hayır, diğer kedilerinizi FCoV enfeksiyonundan korumak açısından değil. Diğer kedigillerinizin zaten FCoV ile enfekte olması muhtemeldir, ancak FIP geliştirme riski yoktur.Stresi minimuma indirmek ve iyi kum kabı hijyeni sağlamak faydalı olabilir

Kedim FIP'ten öldü, başka bir kedi ne zaman alabilirim?

Sahip olduğunuz tek kedi öldüğünde, öldükten altı hafta sonra başka bir kedi almak muhtemelen güvenli olacaktır. Kum kabını, yiyecek ve su kaselerini ve etraftaki alanları önce seyreltilmiş çamaşır suyu ile dezenfekte edin ve sonra iyice durulayın.Zaten başka kedileriniz varsa, FCoV ile enfekte olmaları muhtemeldir ve bu nedenle gelen yeni bir kediye bulaşabilir. Başka bir kedi almanın en iyi zamanı hakkında veterinerinize danışın. Bazı veterinerler kan veya dışkı testlerini önerebilir ve antikor seviyelerinin düşene kadar bekleyebilir veya virüsun kediler arası yayılmasının bitmesini bekleyebilir- bu aylar veya yıllar sürebilir. Ayrıca, yeni bir kedinin de FCoV ile enfekte olabileceğini aklınızdan çıkarmayın, böylece veterineriniz yüksek antikor seviyeleri için yeni kediyi test etmeyi önerebilir.

Ne yazık ki çok kedili ortamlarda FIP'nin kontrolünü sağlamak için genel olarak kabul edilmiş pratik ve etkili bir plan yoktur.

Neden Flora Pet?

BİZ;

• Doğumdan itibaren beslenme ve bakım programları
  • Aşılama programları
  • Eğitim danışmanlığı
  • Beslenme danışmanlığı
  • Ağız ve diş sağlığı bakımı
  • İleri görüntüleme ve laboratuvar hizmetleri imkanı
  • Yurtdışı laboratuvar hizmetleri
  • Kuaförlük Hizmetleri

İle dostlarınıza en iyi bakım ve tedavi imkanları.

İletişime Geçin

Adres: Talatpaşa Mah. Aydoğan Cad.
No: 23/A Kağıthane / İSTANBUL